Her finner du ofte stilte spørsmål. Du kan også bruke søkefeltet under for å finne svar på det du lurer på.
Ja, vi tilbyr skolelisenser for institusjoner som ønsker å bruke Språki. For priser og mer informasjon om lisenser, besøk vår informasjonsside eller send en epost til [email protected].
Nei, det koster penger å bruke Språki. Dette er fordi vi må betale for å drifte og utvikle tjenesten, og hver gang noen bruker Språki koster det oss penger. Men hvis skolen din har kjøpt tilgang, kan du bruke Språki så mye du vil.
Du kan bruke Språki så mye du vil, så lenge du bruker det på en normal måte. Hvis noen misbruker tjenesten, kan vi måtte sette grenser for bruken deres for at andre skal få en god opplevelse.
Akkurat nå er Språki mest for skoler, men vi jobber med å lage løsninger så privatpersoner også kan bruke det. Hold øye med nettsidene våre for å få vite når dette er klart.
Språki bruker kunstig intelligens for å gi så gode svar som mulig, men som alle dataprogrammer kan det gjøre feil. Derfor er det lurt å sjekke viktig informasjon ved å søke på nettet eller gi Språki mer tekst å jobbe med.
Prøv først å laste siden på nytt. Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du enten: melde fra til læreren din eller IT-ansvarlig på skolen, bruke tilbakemeldingsskjemaet, eller sende en epost til [email protected].
Nei, Språki lagrer ikke det du skriver eller svarene du får. Dataene lagres kun hos våre samarbeidspartnere i en kort periode for å hindre misbruk av tjenesten. Etter det slettes all data. Det er heller ingen kopling mellom data (det du eller Språki skriver) og deg. Ingen data blir brukt til trening av KI-modeller.
Ja, Språki kan nå søke på internett. Du kan aktivere dette på enkeltmeldinger der du ønsker at Språki skal hente mer informasjon om det du spør om. Internettsøk må aktiveres for hver melding der du vil bruke det. Du finner mer informasjon om denne funksjonen her
Nei, det er ingen kobling mellom din bruker og Språki. Språki får ikke noen informasjon om din bruker eller hvem du er - utenom hvis du selv forteller noe om deg til Språki. Selv om Språki ikke lagrer eller bruker informasjonen du skriver inn, bør du alltid være forsiktig med å dele personlig eller sensitiv informasjon.
Nei, du bør ikke dele sensitiv eller personlig informasjon med Språki eller andre KI-tjenester. Selv om Språki ikke lagrer eller bruker informasjonen du skriver, er det alltid best å være forsiktig. Unngå å dele personnummer, adresser, telefonnumre, helseopplysninger eller annen sensitiv informasjon. Du bør generelt være varsom med hva slags personlig informasjon du deler på nett.
Ja, Språki er sikker å bruke. Språki lagrer ikke eller deler ut noe av informasjonen du legger inn eller får tilbake. Data lagres bare en kort periode for å hindre misbruk, og avtaler sikrer trygg lagring av denne midlertidige dataen. Det er ingen kobling mellom dataene og deg som person. Likevel bør du ikke dele sensitiv eller personlig informasjon med Språki eller andre KI-tjenester.
Ja, bildene som lages i Språki er til fritt bruk, både personlig og kommersielt. Bildene som genereres er ikke personlige og eies ikke av deg - ingen eier bildene og alle kan bruke dem. Dette betyr at bildene kan brukes av både deg, Språki og samarbeidspartnere. Du står fritt til å dele og bruke bildene som du ønsker.
Tekstene som Språki genererer til deg er dine og kan brukes av deg som du ønsker. Det er bare du som kan se og har tilgang til denne teksten - ingen hos Språki kan se eller bruke innholdet som genereres i din samtale. Teksten lagres heller ikke etter at samtalen er avsluttet. Samtalen lagres bare i din lokale nettleser på din PC/mobil i en liten periode.
Samtalene lagres bare lokalt i din nettleser på din enhet (f.eks. PC eller mobil). Der lagres de i en kort periode slik at du kan gå tilbake for å se dem eller fortsette samtalen. Hvis du bytter enhet vil samtalene være borte siden de ikke lagres hos Språki. Ingen hos Språki har tilgang til dine samtaler.
Språki er laget for å være en støtte når du lærer norsk, ikke som å være det eneste verktøyet du bruker for å lære norsk. Det beste er ofte å gå på norskkurs, bruke tekstbøker og arbeidsbøker, lese og bruke norsk så mye som mulig, og så bruke verktøy som Språki som en støtte når du lærer norsk.
Ja! Språki Samtale lar deg ha en muntlig samtale med Språki, og lar deg også lese det du og Språki sier. Du kan velge mange ulike personer du kan snakke med, eller ulike situasjoner. Du kan for eksempel være på butikken, i praksis eller på jobbintervju slik at du kan øve på ekte samtaler!
Ja, Språki er under kontunierlig utvikling, og det legges stadig til nye funksjoner. Det jobbes hele tiden med å finne og utvikle funksjoner som kan være nyttige for de som lærer norsk, engelsk eller fag. Ta gjerne kontakt via tilbakemeldingsskjemaet, eller sende en epost til [email protected], dersom du opplever noen feil når du bruker Språki. Du kan følge med på noen av utviklingne her. Siden Språki har rask utvikling kan det noen ganger oppstå feil i tjenesten, dette vil jobbes med å utbedres kontinuerlig og vi setter pris på tilbakemeldinger dersom noe er feil.
Dersom du opplever noe feil når du bruker Språki så setter vi stor pris på tilbakemeldinger slik at vi kan rette feilene. Bruk gjerne tilbakemeldingsskjemaet, eller sende en epost til [email protected].
Språki brukere flere av de mest moderne KI-tjenestene som finnes for å gi brukerne en god opplevelse. Blant annet brukes det tjenester fra Anthropic, OpenAI, Elevenlabs og Google. De eksakte tjeneste kan raskt endres og tilpasset da det er en utrolig raskt utvikling av KI-tjenester og vi forsøker alltid og bruke de beste tjenestene som vi kan benytte.
Nei, Språki er en egen tjeneste og ikke det samme som ChatGPT. Likevel fungerer Språki og ChatGPT ganske likt, og Språki bruker noen tjenester fra OpenAI, selskapet bak ChatGPT. Begge tjenestene bruker blant annet store språkmodeller (LLM), men Språki er spesielt tilpasset læring, og har mange flere spesifikke funksjoner for både elever og lærere og bruker flere andre tjenester for å lage et godt produkt for alle brukere.